Tevredenheid is iets anders dan betrokkenheid

Tevredenheid is iets anders dan betrokkenheid

Tevredenheid is iets anders dan betrokkenheid 6000 4000 Conversie

Wat is het verschil tussen een tevreden medewerker en een betrokken medewerker.

Laatst werd een goede vriendin van me gevraagd om een medewerkerstevredenheids-onderzoek In te vullen. Het was een prachtig vormgegeven online onderzoek waar haar werkelijk van alles werd gevraagd. De werkdruk, werkomgeving, relatie met de teamleider, samenwerking, veiligheid, werkplezier, inspraak. Alles werd bevraagd, behalve haar hot item, haar pijnpunt. Het feit dat ze volgend jaar haar baan verliest. Haar derde jaarcontract komt tot een einde. Haar studenten lopen weg met haar les. Het team waardeert haar inbreng zeer. Zelf haar leidinggevende wil niet van haar af. En toch moet ze vertrekken. Ze moet er voor 6 maanden uit en mag dan bij Gods gratie weer terug komen. De organisatie wil haar niet in vaste dienst te nemen, bang als ze zijn nooit meer van haar af te komen Ze kreeg van haar leidinggevende zelfs nog een sjoemelregeling ter overbrugging aangeboden, maar dat wilde ze niet; de principiële schat. Hoe bestaat het? 

Mijn vriendin heeft niets te klagen over haar vitaliteit of werkdruk. inspraak vindt ze met een 0,15 functie niet zo belangrijk. Haar teamleider is best leuk, maar die komt ze als docent maar zelden tegen. Ze baalt wel als een stier dat ze weg moet. Ze is er boos over. Dat kan ze alleen niet kwijt in het prachtige online onderzoek. Voor het bestuur is ze straks een mooie respondent van een “tevreden” medewerker. Ze heeft namelijk volgens het automatisch gegenereerde onderzoeksrapport waarbij ze wordt vergeleken met “de gemiddelde scores van de Nederlandse beroepsbevolking” niet veel te klagen. Pijnlijk en volgens mijn vriendin denigrerend. Wat me helemaal bevreemdt, is dat het hele rapport één grote “call to action” aan haarzelf is, opdat ze nog tevredener kan worden. Welke acties de instelling gaat ondernemen om dat te bereiken, wordt letterlijk met geen woord over gesproken. Zo creëert een organisatie zijn tevreden “just going to work” medewerkers. Hier zijn 14 tips die jij kan doen om je wellicht nog tevredener te voelen. Het pijnpunt bespreken we niet.

Tevreden, maar niet echt betrokken. Tevredenheid is een toestand waarin iemand niet meer verlangt dan reeds aanwezig is,  “Tevreden zijn met” is een behoorlijk ik-gerichte staat van zijn. Het impliceert ook stilstand. Er is niets meer te behalen. Het is gerealiseerd.

“Betrokken zijn bij” heeft een totaal andere energie. Het impliceert verbinding tussen mij en iets anders. Er zit uitwisseling in; dynamiek. Als ik het bereikt, wordt het zelfs een constant doorgaande beweging. Waarom blijven organisaties hun mensen op tevredenheid bevragen, terwijl al lang is bewezen dat hoogst presterende teams vol zitten met medewerkers die hart hebben voor de zaak, de klant, het werk en elkaar? Mensen die betrókken zijn.

Doe je ogen eens dicht en stel je zelf een team vol tevreden mensen voor. Hoe zitten ze er bij? Wat is hun energie, hoe is hun tempo en focus? Doe nu hetzelfde met een team betrokken mensen en bedenk je welk team je liever als teamleider onder je zou willen. Uit een klein onderzoek van mijn kant blijkt dat 80% van de leidinggevenden kiest voor een betrokken team. Organisaties onderzoeken tevredenheid. Vreemd!

Onlangs verscheen van het APD research institute i.s.m. Marcus Buckingham een wereldwijd onderzoek naar betrokkenheid bij medewerker en de rol van de teamleider daarin. Een onderzoek dat samen met al zijn voorgangers al 25 jaar loopt. Zij stellen aan medewerkers nog maar 8 vragen. 8!! En door eindeloos veel interviews binnen het onderzoek van al die duizenden mensen over de hele wereld en hun leidinggevenden kunnen ze aan de hand van de uitkomsten zeer accuraat voorspellen of hier sprake is van een afdeling met hoog betrokken mensen of “going to work”. Meer is niet nodig. Deze 8 items blijken de grootste beïnvloeders te zijn van betrokkenheid onder medewerkers. Het fijne is ook nog eens dat alle 8 de items direct door de teamleider beïnvloedbaar zijn. Hoe fijn is dat.

Overigens werd mijn vriendin door de algoritmes geadviseerd om meer initiatief te nemen en zich ondernemender op te stellen om zo het werk te verbeteren. De computer vindt dat ze te weinig initiatief neemt om haar werk meer naar eigen wens in te richten. “Neem dit mee naar je jaargesprek met je leidinggevende”. Een effectieve teamleider wacht niet op het jaargesprek, maar spreekt al zijn of haar mensen wekelijks met varianten op de twee vragen: Waar liggen nu je prioriteiten?  En hoe kan ik je helpen?

Daarmee voorkomt een teamleider dat een computer voor haar het werk moet doen. De teamleider weet namelijk precies wat er speelt.  Zij voorkomt daarmee ook dat medewerkers zich niet serieus genomen voelen en hun mond gaan houden.

Het zijn organisaties die mensen tevreden houden. Het zijn teams die mensen betrokken houden. Werk speelt zich af in teams. Marcus Buckingham spreekt in zijn fantastische boek “Nine Lies about work” in hoofdstuk 1 over het verschil tussen organisaties en teams. In dat zelfde hoofdstuk noemt hij ook de acht vragen die ze na jaren wereldwijd onderzoek hebben gevonden als grootste indicatoren van betrokkenheid. Ik ben bezig het boek door te spitten en samen te vatten om het te kunnen delen met anderen. Wil jij een samenvatting van hoofdstuk 1 ontvangen?  Stuur me dan een PM of mail naar jeroen@centrumopenmind.be.

Privacyvoorkeuren

Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie via uw browser opslaan van specifieke services, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw Privacy-voorkeuren wijzigen. Het is vermeldenswaard dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en op de services die we kunnen bieden.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Onze website maakt gebruik van cookies, voornamelijk van diensten van derden. Definieer uw privacyvoorkeuren en / of ga akkoord met ons gebruik van cookies.